A)
Kangasniemen kirkkotapuli kuvattuna 22.11.2008 (S&J).
Syksy luo hautausmaalle oman vaikuttavan tunnelmansa. Kuva otettu syksyllä 1996 (S&J).
Hautausmaan omaa, ainutlaatuista tunnelmaa ja tilataidetta - molemmat kuvattu 22.11.2009 (S&J).
Eläinten ammoiset oikeudet liikuskella vapaasti kirkkomaan alueella kumottiin 1800-luvun päätöksillä:
Hautausmaa oli 1800-luvun alkuun mennessä rappeutunut hoidon puutteessa. Hautausmaata laajennettiin vuonna 1809 ja jo kolmen vuoden kuluttua todettiin hautausmaan olevan niin huonossa kunnossa, että kantajat olivat vaarassa kaatuilla kulkiessaan sen läpi ja vanhimpia haudattujen luita alkoi olla jo näkyvillä. 1812 päätettiinkin siirtää väliaikaisen lautakirkon sakasti hautausmaalle uudeksi luuhuoneeksi.
Haudankaivaja Pål Dyster velvoitettiin vuonna 1817 hautaamaan kolmen viikon sisällä kaikki esiin tulleet vainajien luut ja täyttämään mullalla kaikki huonon täytön seurauksena painuneet hautapaikat.
Vuonna 1816 sakastin eteen rakennettuun, lumikinoksilta suojaavaan kuistiin päätettiin rakentaa ovet, sillä kirkonkylän siat ja vuohet olivat ottaneet kuistin lepopaikakseen. Myös hautausmaan puuaita päätettiin korjata, etteivät vapaana kulkevat siat pääsisi enää hautausmaalle lainkaan. Vuonna 1818 päätettiin vihdoin rakentaa kiviaita kirkon ja hautausmaan ympärille estämään lähialueilla irrallaan kulkevien sikojen ja vuohien pääsy kirkkomaalle.
Pitäjänkokous päätti vuonna 1860 kieltää kaikilta eläimiltä ikimuistoisen oikeuden kuljeskella irrallaan kylällä jumalanpalvelusten ja julkisten kokousten aikana. Tämä kielto liittyi yleisen kurittomuuden kitkemiseen kirkonkylällä.
Hautausmaata laajennettiin 1853, 1889 ja 1914. Vihikankaan uusi kolmen hehtaarin suuruinen hautausmaa-alue otettiin käyttöön vuonna 1927. Lääninpuutarhuri palkattiin 1880-luvulla antamaan neuvoja, miten hiekanotolla pilattu kirkonmäki saataisiin parhaiten tasoitetuksi ja kuinka puita istutettaisiin kirkon ympärille. Samalla kiellettiin kaikilta mullanotto kirkonmäeltä yksityistarkoituksiin.
Vuonna 1922 hautausmaalle rakennettiin vesijohto ja oma puutarhuri palkattiin vuonna 1931. Hautausmaalla oleva syvä notko täytettiin, käytävät avattiin, kiviaitaa siirrettiin ja korjattiin. Uusia puita istutettiin ja tapulin viereen saatiin vesisäiliö, johon vesi johdettiin järvestä sähköpumpulla (tiedot kirjasta Kotikirkkoni - 200-vuotias kangasniemeläinen * 2015).
Tapuli ja ympäröivää vanhaa hautausmaata kuvattuna 22.11.2009 (S&J).
Tämä kuva tapulista ja ympäröivästä vanhasta hautausmaasta on peräisin Maila Talvion v.1927 toimittamasta teoksesta 'Jumalan puistot' (WSOY). 1920-luvun Kangasniemen hautausmaalla valkoiset puuristit ovat olleet hallitsevina, kuten tämä kuva selkeästi osoittaa.
'Rauhan viita, Kangasniemi' Maila Talvion v.1927 toimittamasta teoksesta Jumalan puistot (WSOY). Valitettavasti aika on ollut armoton vanhoille puuristeille, niitä ei juurikaan enää ole Kangasniemen vanhalla hautausmaalla löydettävissä.
Aika on armoton vanhoille puuristeille - kuvattu 19.4.2009 (S&J).
Varjonsa mittaisia hautaristejä - molemmat kuvattu 31.5.2007 (S&J).
Kangasniemen seurakunta lohkaistiin vuoden 1650 tienoilla Pieksämäen kappeliseurakunnasta ja siitä muodostui v.1654 itsenäinen seurakunta.
Nykyinen kirkko ja sen tapuli ovat Kangasniemen kolmannet. Toinen kirkko oli tullut poltetuksi 21.8.1808 (vrt. tämän sivun alemmat kuvaruututekstit).
Kolmannen kirkon rakensi Matti Salonen ja se valmistui v.1815. Kirkkotapuli tuli käyttövalmiiksi v. 1812 (myös Matti Salonen). Kahdeksankulmaisen tapulin kellot painavat 200 ja 400 kiloa.
Tapuli kuvattu pohjoisesta hautausmaan keskikäytävältä 1.12.2007 (S&J).
Veli-Matti Häkkinen kirjoittaa kirjassaan Kirkonmäki - Hankasalmen historiaa (1999), miten siellä Kangasniemen naapurikunnassa v. 1833 oli rakennettu kellotapulia niin innokkaasti, että sikäläinen työporukka oli saanut työnsä jo valmiiksi, kun Carl Ludvig Engelin nimikirjoituksella vahvistetut piirustukset Helsingistä vasta saapuivat Hankasalmelle. Omatoimisuutta Hankasalmella siis ainakin löytyi jo tuolloin.
Muistitiedon mukaan Hankasalmen tapuli olisi ollut samanlainen kuin Kangasniemellä. Tämä iältään Hankasalmen tapulia vanhempi tapuli on edelleen pystyssä. Se edustaa itäsuomalaista tyyppiä. Siinä alin kerros, jalka, on kahdeksankulmainen samoin kuin toinen kerros, kellohuone. Sama toistuu edelleen ylimmässä osassa, lanterniinissa.
Kirkko ja sen tapuli muodostavat pohjoisesta katsottuna idyllisen näkymän - kuvattu 31.5.2007 (S&J).
Kangasniemen kellotapuli on tullut mielenkiintoisesti ikuistettua maailmankirjallisuuteen. Ensipainoksensa v.1954 saaneen Aapelin eli Simo Puupposen nuortenkirjan Koko kaupungin Vinski kuvittajana toimi Maija Karma, jonka Hans-veli toimi Kangasniemellä radiomekaanikkona asuen ainakin Suhosen ja Husson taloissa.
Hans Karman kuvittajasisko tarvitsi kyseiseen Vinski-kirjaan kirkkotapulin kuvaa Hömpstadin vakinaisen palokunnan hälytysajosta kirkon tapulille - ja malli löytyi veljen asuinsijoilta. Kuinka paljon Maija Karma Kangasniemellä vietti aikaansa, ei ole tiedossa.
Maija Karman tapulipiirros on otettu kyseisen kirjan (WSOY) kahdeksannesta painoksesta vuodelta 1967 sivulta 105.
Tapulin yläosa lähikuvassa 31.5.2007 (S&J). Huusi maalareita.
Sota-aikana tapulin tornissa sijaitsi ilmavalvontakeskus - lotat ja sotilaspojat suorittivat tehtävänsä pilkkopimeinä pakkastalvien öinä nurisematta.
Tapuli valmistui vuonna 1812 ja sen suunnitteli ja rakensi - kuten varsinaisen kirkonkin - Matti Salonen. Tämä kuva otettu 25.2.2008 (S&J).
Lähikuva tapulista - 21.6.2009 (S&J).
Tässä Perinnealbumista peräisin olevassa kuvassa (om. Lyyli Nenonen) poseeraa tapulin juurella rippikoululaistytöt vuonna 1917. Kuvauspaikka näkyy hyvin edellisessä, melkein 90 vuotta myöhemmin otetussa kuvassa. Tyttöjä on kuvassa kaikkiaan noin 115 - isoja ikäluokkia. Takana keskellä erottuu lukkari-urkuri Matti Radakko.
Satunnainen osasuurennos edellisestä vuoden 1917 rippikoulutyttöjen kuvasta. Näillä luottavaisin silmin eteenpäin katsovilla kangasniemeläistytöillä oli edessään suomalaisen historian merkittäviä hetkiä: Suomi itsenäistyi 6.12.1917 ja jo 27.1.-16.5.1918 taisteltiin Suomen sisällissota. Aikalaiskirjoituksien ja muistelmien perusteella kyseiset tapahtumat eivät kuitenkaan tainneet kovin paljoa myllertää normaalia arkielämää Kangasniemen kyläraiteilla.
Tytöillä kaikilla hiukset kammattu tiukasti päätä myöten siististi taakse - jakaus keskellä tai hiukan vasemmalla. Kahden letin versio näkyy nauttineen erityistä suosiota.
Kangasniemeläisen 'naisnäkökulman' jälkeen on syytä tasapuolisuuden vuoksi antaa puheenvuoro myös paikallisille rippikoululaispojille 1920-luvun puolivälistä. Kirkko oli tuolloin ilman lämmityslaitteita ja rippikoulut oli pidettävä lämpiminä vuodenaikoina, jolloin näitä nuorukaisia oltaisiin myös kovasti kaivattu kotinurkille erilaisiin töihin - varsinkin syksyllä elonkorjuuaikaan. Taustalla mitä ilmeisimmin kirkon kivijalkaosaa itäpuolelta kuvattuna.
Tämä kuva on Perinnealbumista (om. Toivo Laukkarinen). Tunnistuksiin on vaikea 80 vuoden takaa päästä. Poikia on yli sata - eikä yhtään paljainpäin! Hattumalleja riittää lippalakeista lierihattuihin. Noissa hattumalleissa pojanviikarit saattoivat helposti salakuljettaa erilaista luvatonta tavaraa esim. kouluun - noihin luomuksiin saattoi kätkeä tarvittaessa vaikka kohtalaisen kokoisen kissan koulupäivän ajaksi.
Nämä kaksi nuorta miestä edellisen kuvan eturivistä (osasuurennos) suhtautuivat kuvaushetkeen ylevän tunteikkaasti.
|